Aquest és el primer post que escric a Gekko i l’experiència d’encetar un bloc propi emociona i neguiteja gairebé a parts iguals!
Sóc consultora i dissenyo estratègies de negoci i comunicació per a PIMES i autònoms, sempre sobre la base d’una anàlisi i recerca prèvia. Per això, abans d’escriure i com a tècnica per perdre els nervis, he volgut analitzar i contrastar les recomanacions i informació que ofereix la xarxa en relació a com escriure un primer post.
He detectat que bona part del que es publica s’enfoca a oferir regles i fórmules estandarditzades. Tanmateix, la meva experiència em diu que és més útil comptar amb estratègies que puguis adaptar al teu projecte i mantenir el teu estil i essència, que usar les mateixes formules que usa tothom. Si tots escrivim igual, serà molt difícil posicionar-se i diferenciar-se.
Així és que he decidit compartir les conclusions de la meva recerca i dedicar el meu primer article a oferir-te un resum de les 10 estratègies que t’ajudaran a fer el pas i publicar per primera vegada:
1. DIFERENCIAT: Coneix a la teva competència.
- Investiga que i com escriu la teva competència i procura diferenciar-te. Si vols parlar sobre el mateix tema que ells, fes-ho però procura aportar un valor diferencial.
Potser et sembla difícil perquè creus que ja està tot dit però si inclous el teu enfocament i personalitat en el que escrius, com a factors únics que són, aconseguiràs no sonar com la resta.
2. SEDUEIX: Coneix al teu lector ideal.
- Fes un perfil del teu públic. Reflexiona sobre qui és el teu públic ideal i quins són els seus interessos. Si estàs aquí, probablement ja tens una web estructurada i dissenyada pensant en el perfil del teu públic i els seus interessos. Si no és així, posa-hi remei abans de començar amb el teu bloc.
- Fes un llistat de temes i organitza-ho en categories pensant en el que li pugui interessar al teu lector. Això serà de gran ajuda per planificar un calendari de publicació i continguts que abordi totes les àrees d’interès.
3. SIGUES COHERENT: Defineix com serà el teu blog.
- Defineix el to i llenguatge ajustant-ho al perfil del teu lector sense perdre de vista que has de sentir-te còmode amb ell i que t’ha de permetre escriure amb naturalitat. Procura escollir un llenguatge proper i sense tecnicismes (tret que el teu públic sigui físic quàntic) i posa exemples. Pensa també en si inclouràs fotos, imatges predissenyades, vídeos, infografies…
- Defineix la freqüència amb la qual publicaràs i sigues realista en fer-ho.
4. RETENIR: Prepara un bon aterratge perquè les visites no se’n vagin
- Perfecciona el qui sóc del teu web. És un bon moment per presentar-te, no perdis l’oportunitat de fer-ho de la millor manera.
- Redacta un mínim de 2 post per tal que quan un lector aterri en el teu bloc trobi altres temes d’interès i allargui la seva visita.
5. VALORA: Possibilita l’anàlisi posterior
- Tingues activat el google analytics, on podràs veure dades interessants com les visites i temps de la visita per pàgina.
6. APORTA VALOR I SIGUES DIRECTA
Comencem amb el text i el primer que ens trobem és el títol, la teva carta de presentació. Si el títol no atrapa al lector potencial, aquest passarà per alt la teva entrada. Així que és important donar-li unes voltes.
Com he comentat, existeixen formules i recomanacions de tot tipus darrere de les quals hi ha, en el fons, una única estratègia que se centra a aportar valor al teu públic i deixar-ho clar des del principi, és a dir, en el títol. Concretament:
- Quan parlem d’aportar valor, bàsicament ens referim a aportar una solució a un problema, així que abans de res hauràs de conèixer i empatitzar amb el teu públic.
- Quant a les fórmules, aquests són alguns exemples de títols que les usen, i en aquest enllaç trobaràs el detall:
-
- Escriu el teu primer post en poques hores encara que no tinguis ni idea de per on començar”.
- El secret per escriure el teu primer post”.
- Per què costa tant fer el primer post i que pots fer per superar-ho.
Aquestes fórmules poden ser de gran ajuda, però Internet està ple d’articles que segueixen les mateixes pautes. Així que abans de triar-ne una comprova si ja n’hi ha moltes d’iguals i en aquest cas atreveix-te a ser original sempre pensant en el teu públic, que quedi clar que ofereixes una bona solució i mantenint coherència amb el contingut.
En el meu cas he decidit titular aquest article potenciant el meu posicionament i, ja que jo em dedico a l’estratègia i aquest és el meu enfocament, ho he titulat “Estratègies per escriure el teu primer post”.
- Finalment, quan a les dimensions del títol, sabem que ha de ser un títol breu però què entenem per breu?, doncs bé, hi ha qui parla de 12 paraules com a màxim i qui parla de 6. La diferència és gran. El meu consell és que sigui el més curt possible i no superi les 9 paraules.
7. IMPACTA, SORPRÈN I DESTAPAT RÀPID
En general tots tenim pressa, i això s’aplica a l’hora de llegir articles web, per aquest motiu és important que convencis ràpidament que val la pena llegir-te, així que esforça’t per impactar als primers paràgrafs.
En aquest sentit, hi ha qui recomana l’ús d’algunes fórmules que et resumeixo a continuació:
- Comença amb una cita, metàfora o una dada interessant i desconeguda per a la majoria relacionada amb el tema. (Exemple: “Google indexa millor els articles de major longitud, ja que considera que estan més treballats i aporten més valor al lector )
- Usa una història o una anècdota personal per introduir el tema: (Exemple: “Aquest és el primer article del meu projecte Gekko i haig de reconèixer que m’ha costat trencar el gel….”)
- Fes una pregunta vital per al teu lector. (Exemple: “Saps que és el més important per escriure un article?”)
Les formules ens donen una guia i podem usar-les com a ajuda, encara que hi ha altres maneres de cridar l’atenció del teu lector i enganxar-ho que aquestes regles no contemplen. Potser en el teu cas la ironia o el sarcasme pugui ser més útils que una metàfora. Si empatitzes amb el teu lector ideal i coneixes a la teva competència segur que se t’ocorre alguna cosa!
8. FACILITA LA LECTURA
Quan entrem en el contingut hem de tenir present que la lectura d’un post es fa en forma de F, per tant és important organitzar el contingut de manera que sigui fàcil d’escanejar, amb apartats, subapartats i destacats i en definitiva un format, que sigui agradable i fàcil de llegir.
Tingues en compte que únicament aprofundim en un article després de fer-nos una idea general del contingut i considerar que aquest resulta interessant.
9. EL FINAL DEL POST I EL SEU “CALL TO ACTION”.
No perdis de vista el teu objectiu. Si escrius un article, no és només per atreure usuaris o clients potencials al teu web, segurament t’interessi que et contactin, deixin les seves dades, s’inscriguin a la teva newsletter, comentin o comparteixin el contingut per viralitzar-lo. Així que convida’ls a fer-ho. Afegeix un “Call to Action” o una crida a l’acció en el teu article.
Tracta que la invitació sigui molt visible, concisa, que destaqui i que impacti en el teu públic objectiu.
Normalment els “call to action” se centren d’una banda a incitar al lector a deixar un comentari i per l’altra a compartir el contingut a les xarxes. En el primer supòsit sol usar-se una pregunta i si el lector vol comentar, ens deixarà les seves dades en el formulari, el qual haurà de ser fàcil i ràpid d’emplenar per no desmotivar-lo.
10. REVISA CONTINGUT I SEO
Sobre l’allargada dels articles hi ha diverses i contraposades opinions. A Google li agraden els textos de més de 800 paraules, encara que hi ha qui recomana un mínim 1800 i qui assegura que són millors els textos curts de 400 paraules. Al seu torn, és important anar al gra i no avorrir al lector, així que hauràs de trobar l’equilibri entre aquests factors i sobretot, veure com reacciona el teu lector, doncs no té la mateixa predisposició a llegir qui busca una recepta de cuina que qui busca informació científica per un treball de recerca.
Les imatges i mitjans audiovisuals li agraden tant a google com al lector, sempre que tinguin a veure amb el que s’està llegint. No oblidis etiquetar les imatges i anomenar-les d’acord a les paraules clau del teu article.
Finalment, una recomanació: escriu un esborrany i després valora afegir les teves paraules clau, assegura’t que la lectura sigui agradable, afegeix subtítols, negretes, revisa interlineat…
Una vegada estigui tot revisat, el teu article estarà llest per publicar!
T’ha estat útil aquest article?
i si encara no ho veus clar, no dubtis a fer una consulta 😉
Sonia
Perfecte article. Demà em faig un crokis I me l’aplico al meu projecte. Thanks darling.
Ariadna
Gràcies Sònia! Qualsevol cosa que vulguis comentar del teu article ja saps on sóc 😉