Si estàs decidit a emprendre, tens una idea de negoci que creus que pot funcionar o una empresa que vols reorientar i impulsar, ets al lloc adequat.
Imaginar-ho és fàcil i gratis, però si vols que sigui una realitat primer has d’organitzar-te, perquè tens moltes coses per fer i és molt fàcil atabalar-se. Així que el que necessites és tenir un pla.
Tenir un pla ben definit et permetrà tenir clar com fer econòmicament viable el negoci i d’aquesta manera aconseguir els socis, inversors, ajudes o el finançament que et convingui. Sobretot però, un Pla d’Empresa serà la teva guia i full de ruta per fer avançar la teva idea per la bona direcció, ja que amb ell tindràs clar que cal fer i quan fer-ho de manera que a més, t’ajudarà a fer desaparèixer la sensació d’incertesa i dubte.
He vist molts casos d’emprenedors i empresaris que han prioritzat qüestions vinculades amb la imatge o presència online del seu projecte a tenir definit un bon pla i estratègia de negoci. El risc d’optar per camí és elevat, ja que tens molts números d’acabar amb una web que:
- No arribi al client ideal perquè no s’ha analitzat amb detall com és, que fa, que li agrada, que necessita…o si existeix un nínxol de mercat al qual puguem dirigir-nos de forma prioritària.
- No es diferenciï de forma adequada de la nostra competència perquè no l’hem investigat a fons i no sabem com es comunica, que veu en ella el client, com es promociona, quins serveis complementaris ofereix…
- No transmeti l’essència i ànima del negoci, perquè no hi hem profunditzat i no sabem resumir-ho en una sola frase de forma convincent en la qual quedi clar a més el perquè el client ens hauria d’escollir a nosaltres per sobre de la resta de l’oferta existent.
- No aporti valor per ajudar-nos a aconseguir els nostres objectius, perquè aquests no són suficientment precisos, mesurables, realistes o programats en el temps
Si et sents identificat en alguns dels supòsits o simplement et vols assegurar que això no et passi, comença a pensar en el Pla d’Empresa i mentre hi penses, 3 consells:
- Comparteix, comenta, contrasta el teu projecte o replantejament de negoci, no et guardis el secret, difícilment et robaran la idea, en canvi, segur que coneixes punts de vista, experiències i opinions que t’ajuden.
- Tingues clara quina és l’essència del teu negoci. Quina és la raó de ser del teu projecte, què vols oferir, en què vols ajudar? Que vols aconseguir i en què creus? És el que es diu la missió, visió i valors. Sense elles al teu negoci li faltarà coherència i no aportarà valor al client, per tant no sobreviuràs. Si no ajudes al client, no li facilites un servei i/o un producte que valori hi haurà qui sí que ho faci.
- Busca suport, públic o privat. Tens a la teva disposició diversos serveis de les agències municipals, la cambra de comerç o a la diputació per a assessorament, formació i finançament així com professionals especialistes en la consultoria estratègica.
FES EL TEU PLA DE NEGOCI.
Per fer el Pla d’Empresa, pots recórrer a les mateixes entitats citades perquè et recolzin en la seva elaboració, intentar fer-ho pel teu compte o recórrer a un professional de consultoria estratègica o empresarial.
Si optes per fer-ho tu mateix, et recomano que prestis especial atenció a aquests 4 elements claus del Pla d’Empresa:
- Investigació de mercat (client i competència)
- Proposta de valor
- Objectius SMART
- Línies estratègiques i pla d’acció coherent
1. INVESTIGACIÓ DE MERCAT.
Investiga el mercat a fons. Si ara estàs pesant que ja coneixes el mercat, la competència i el client, espera a veure si pots respondre a totes aquestes preguntes:
Qui és exactament la teva competència en l’àmbit local, nacional i internacional?, i la teva concurrència?, que valora i que detesta el client de la teva competència directa? Quins preus té? Com es promociona i comunica online i offline? Què li funciona millor?, Quin és el seu avantatge sobre tu i viceversa? Com és el teu client ideal i on el trobes? Quin estil de vida i valors li defineixen? Hi ha algun perfil de client del teu sector que no trobi al mercat actual el producte o servei que li satisfaci completament? El mercat està afectat per alguna macro tendència que pot modificar el seu creixement? Hi ha algun aspecte legal que incideixi en el sector i afecti a la teva activitat? Quines tendències s’esperen els pròxims anys? A nivell online, quines paraules clau s’usen al mercat? Quins articles/serveis interessen més al client potencial?
Aquests són solament alguns exemples. Saber les respostes, com a mínim, a totes aquestes preguntes és fonamental per definir una estratègia que realment s’enfoqui a crear un negoci amb futur o a millorar la teva situació competitiva.
1. PROPOSTA DE VALOR
Defineix el teu negoci i valor diferencial en una frase: és la proposta de valor de l’empresa, i no podràs definir-la si no coneixes el mercat, ja que es basa a dissenyar, transmetre i oferir al client el valor que et diferencia de la resta.
Una bona proposta de valor ha de transmetre el següent:
- Com la teva empresa, producte o servei resol el problema o necessitat del teu client.
- Quins beneficis ha d’esperar el client del teu servei.
- Per què t’ha de triar a tu i no a la teva competència. Quin és el teu valor diferencial.
2. OBJECTIUS SMART
Un cop analitzat el mercat i tenint clar quin és el diagnòstic de situació i en conseqüència, la teva proposta de valor, caldrà establir els objectius del teu projecte.
Aquests objectius han de ser:
- eSpecífics
- Mesurables
- Assignables
- Realistes
- Temporitzats
Per tant, no ens serveix establir com a objectiu “guanyar molts diners”, ja que haurem de ser capaços d’establir una xifra específica, en un termini de temps que ens permeti mesurar si hem complert amb l’objectiu. Els objectius que establim a més, ens han de possibilitar assignar tasques que s’enfoquin a aconseguir-los i sobretot, hauran de ser objectius realistes.
3. DEFINEIX ESTRATÈGIES I CREA EL TEU PLA D’ACCIÓ
Un cop definits els objectius, ja podrem establir estratègies enfocades a aconseguir-los i desenvolupar aquestes estratègies en accions concretes, en relació a les quals establirem continguts, timmings i mètodes de control i revisió en relació al seu ompliment.
Si seguim aquest procediment, aconseguirem tenir un projecte sòlid en tant mantindrem total coherència entre el diagnòstic de situació derivat de la investigació de mercat, la proposta de valor i els objectius empresarials.
És rellevant tenir en compte que aquest serà el moment d’usar la creativitat per tal que les accions i estratègies que plantegem aconsegueixin atraure el nostre públic objectiu, diferenciar-se de la competència i consolidar alhora la nostra proposta de valor.
Finalment recordar-te que, tot i que l’estructura d’un Pla d’empresa és més ampli, aquests 4 factors esdevenen l’essència de la teva estratègia empresarial i per tant, treballar-los en profunditat és essencial per a garantir la competitivitat del teu projecte o negoci.
T’ha estat útil aquest article? Has començat el teu Pla d’Empresa?
Si necessites més informació sobre com fer un Pla d’empresa, no dubtis en consultar-me, estaré encantada d’ajudar-te!