La importància de tenir presència a internet respon a la necessitat de ser trobat pel nostre client potencial per tenir l’oportunitat de seduir-lo. Fer-ho abans i millor que la nostra competència ens donarà un avantatge competitiu i és en aquest sentit que hem d’estar atents a les tendències del comerç online.
En aquest article comparteixo el recull de les principals tendències i novetats que es preveuen per aquest any i et proposo eines i estratègies perquè la teva PIME les pugui implementar.
1. GOOGLE SHOPPING
Tenir presència a la plataforma de pagament Google Shopping per augmentar la visibilitat del nostre inventari és una eina publicitària que creix amb força i que recomano avaluar.
Hem de tenir en compte que, per tal que la inversió en aquesta plataforma sigui rendible, en primer lloc haurem d’optimitzar les campanyes de Google Ads Shopping i seleccionar el producte que hi volem incorporar. Per fer-ho correctament caldrà confeccionar una estratègia que se centri en l’anàlisi del marge comercial dels nostres productes i en la capacitat de diferenciació respecte de la competència.
Concretament, haurem de considerar afegir a Google Shooping els productes que presentin una major rendibilitat i marge per a nosaltres i alhora avaluar si existeixen molts competidors en aquests productes i, en aquest cas, saber presentar la nostra oferta de forma més atractiva que aquests.
Finalment, no oblidis analitzar el rendiment dels diferents productes i desactivar aquells que no estiguin tenint èxit per potenciar els que estiguin aportant vendes.
2. “ICOMMERCE” I MARKETPLACES
Segons l’Estudi Anual Ecommerce 2018 d’IAB Spain, existeix una clara tendència a començar a vendre de manera directa en xarxes socials, sense referir el tràfic al nostre site. És el que s’anomena icommerce (instant commerce).
Actualment existeixen eines específiques a xarxes que faciliten l’icommerce, com Instagram Shopping, Twitter Cards o el Marketplace de facebook i es preveu que en 2019 es generin solucions de software que permetran integrar el nostre procés de checkout a les xarxes socials aportant una millora substancial en relació als formats d’ús tradicional de les xarxes.
Així doncs, és moment per començar a treure rendiment de la gran quantitat d’usuaris de les xarxes i la gran quantitat de temps que aquests hi dediquen per, en primer lloc, consolidar la nostra presència a les mateixes i tantejar les eines existents perquè esdevinguin una extensió del nostre ecommerce.
Et recomano que facis una prova a la xarxa en què estiguis més ben posicionat i t’hi sentis més còmode i estiguis atent a com reacciona el teu públic objectiu.
3. AMAZONIFICACIÓ
Amazon és el marketplace més gran del món i és una opció per a PIMES tant per a incorporar part o la totalitat del seu producte com per anunciar-se en la seva plataforma publicitària. És aquesta plataforma la que s’està convertint en tendència fins al punt que moltes empreses estan traslladant el pressupost publicitari que destinen a Google cap a Amazon.
Una de les principals raons que justifica aquest creixement és l’elevat índex de conversió de les cerques realitzades en aquest Marketplace que arriba al 90%.
No obstant això, cal tenir en compte que Amazon no només és una gran oportunitat per a tenir un aparador al món, sinó que també pot representar una amenaça per a la supervivència de la petita empresa, atès que la seva política de preus amb molta probabilitat farà reduir el marge comercial dels productes que s’hi anunciïn. Cal per tant, establir una estratègia d’introducció a aquesta plataforma que avaluï amb cura beneficis i riscos i l’usi de forma intel·ligent sense oblidar que bona part del seu potencial recau en la plataforma publicitària.
4. CHATBOTS
No és nou que les empreses es preocupin i s’ocupin d’oferir un servei d’atenció al client, ràpid i eficaç. El que sí que és una novetat és l’ús de les xarxes, les aplicacions de missatgeria i els chatbots per a fer-ho. De fet, en l’actualitat els assistents de compra compten ja amb una penetració de 23% en alguns segments de mercat.
D’aquesta manera, de forma paral·lela a la desaparició de la publicitat intrusiva, les marques treballen en la incorporació d’aquests elements que s’enfoquen a facilitar el procés de compra i millorar l’experiència d’usuari.
Els ecommerce tendeixen a incorporar robots de conversa que automatitzen respostes per resoldre consultes bàsiques dels seus clients i usuaris i ofereix una imatge de permanent disponibilitat que es reforça amb la presència a xarxes (Facebook, Twitter i Instagram principalment) i grups de WhatsApp i Telegram.
És important tenir en compte que, encara que es puguin automatitzar respostes, darrere d’un robot cal un equip humà que el gestioni i que pugui resoldre qüestions més complexes, per tant et recomano que ho tiris endavant només si tens capacitat per a comptar amb aquests recursos humans.
5. FAST CONTENT
Com a resposta a un increment de contingut de vídeo online, l’usuari tot i seguir preferint la imatge al text, comença a perdre l’interès i busca contingut breu i de consum ràpid. Com a resposta a aquesta realitat entren en escena els Snack Ads, els Bumper Ads i els stories a les xarxes com Instagram i Whatsapp.
Els Snack Ads són vídeos de menys de 10 segons, que és el temps que els estudis diuen que es manté plena atenció per part de gairebé el 90% dels usuaris. De fet, Google recomana vídeos de menys de 6 segons, els Bumper Ads o anuncis bumper.
En tot cas, es tracta d’anuncis amb un missatge curt i fàcil de recordar que permet arribar a un nombre de clients potencials molt elevat. Plataformes com Google Ads o Youtube ja permeten fer campanyes en aquest format.
Pel que fa a les xarxes, atès l’èxit creixent de les stories (en la que Snapchat va ser la pionera i Instagram, Whatsapp i Facebook la van seguir) es preveu que el 2019 s’hi mostraran anuncis en forma de petites píndoles informatives i interactives de caràcter efímer que poden incloure, vídeos, textos, GIFs, emoticones, enllaços…
T’animo a començar a treballar aquestes eines especialment les de caràcter efímer, ja que et permeten avaluar el seu impacte i anar ajustant continguts a la resposta del target amb molta facilitat.
6. RECERCA DE VEU
Cada vegada són més freqüents les cerques per veu a Google des de dispositius mòbils. Tant és així, que les keywords o paraules clau hauran d’adaptar-se a aquesta realitat i configurant-se d’una manera més semblant a les converses orals humanes les quals, usen un nombre superior de paraules en relació a les emprades en les consultes abreujades que tradicionalment hem realitzat de forma escrita.
Es tracta doncs d’una tendència SEO molt important que te la seva raó de ser tant en l’expansió de l’ús dels mòbils i les cerques de veu com en la millora dels algoritmes dels cercadors.
L’ús dels assistents dels dispositius mòbils tendeix a abordar, cada vegada més, aspectes com la compra o reserva de productes i serveis. És important doncs, començar a treballar una estratègia de posicionament online que consideri aquesta realitat i reflexioni sobre la idoneïtat de paraules clau amb què ens estem posicionant en l’actualitat les nostres PIMES i la necessitat d’incorporar-hi nous elements.
7. MICROINFLUENCERS
Ja fa anys que els influencers han entrat en escena com a persones que comptem amb un gran protagonisme a les xarxes que els atorga una elevada capacitat d’influir en el client potencial ajudant a incrementar les vendes de les empreses que contracten els seus serveis.
Darrerament però, estan entrant en joc els microinfluencer. La seva capacitat d’influència és menor, tanmateix estan especialitzats en sectors o nínxols de mercat concrets en els que comptem amb un alt grau de credibilitat i és per aquest motiu que l’impacte de les seves opinions i recomanacions és superior, esdevenint especialment interessant i rellevant per a les empreses poder-los contractar.
Així, malgrat que tenen menys seguidors el seu missatge és més efectiu, d’una banda per tractar-se de l’opinió d’un especialista i de l’altra, per dirigir-se a un públic predisposat i interessat en el sector de mercat sobre el qual el microinfluencer es pronuncia.
En aquest context, cada vegada és més freqüent que les empreses signin contractes amb diversos microinfluencers per tal que aquests promocionin els seus serveis o productes a les xarxes per tal d’influenciar en la intenció de compra dels seus seguidors.
Així doncs, com a recomanació dir-te que si et plantejaves invertir en Influencers, pensa que amb molta probabilitat és més eficaç dedicar el pressupost a contractar diversos microinfluencers especialitzats en el teu sector que un gran influencer generalista.
Aquestes són les principals novetats que s’esperen per al 2019, tanmateix existeixen altres tendències que malgrat que no ser novadores es mantenen a l’alça, com ho és geolocalització (Foursquare o Google Places), el Mobile commerce, el consum ètic, el pagament des de dispositius mòbils o l’entrega ràpida.
Espero que aquest article t’hagi estat útil i que t’animis en la mesura de les teves possibilitats, a implementar un parell de les set tendències que t’he presentat.
T’ha estat útil aquest article?
Si necessites més informació sobre com fer implementar alguna de les eines que et proposo, no dubtis en consultar-me, estaré encantada d’ajudar-te!
ExoRank
Awesome post! Keep up the great work! 🙂